تماس مستقیم
09123434196
تماس مستقیم
09121760554

وبلاگ

ساخت ویلا نیاز به مهندس دارد ؟

ساخت ویلا نیاز به مهندس دارد ؟

ساخت ویلا نیاز به مهندس دارد ؟

خیلی از افراد بر این باورند که ساخت ملک و ساخت ویلا دقیقا نیاز به مهندس ندارد شما می توانید به پروژه بروید و چند بنا و چندین کارگر داشته باشید و مطابق میل خود آن را بسازید که این دقیقا اشتباه ترین تفکری است که افراد در این زمینه دارند.

در این نوشته دلایل مختلف لزوم نیاز به مهندس را در این نوشته بررسی می کنیم.

همراه ما باشید.

 

اگر اطلاعات مفیدتری در حوزه ی املاک و مستغلات شهرستان دماوند و مناطق مختلف آن می خواهید مقالات زیر را مطالعه کنید و سپس به ادامه ی مطالعه ی این مقاله بپردازید؛ مقالاتی که کارشناسان املاک دماوند به شما پیشنهاد می کنند به شرح زیر می باشد:

 

 

ساخت ویلا نیاز به مهندس دارد ؟

وقتی شما قصد دارید یک کار تخصصی و حرفه ای داشته باشید باید افرادی که در آن رشته بهترین هستند را انتخاب کنید تا شما را در این مسیر همراهی کنند این مسیر بسیار دشوار است زیرا هزینه های بالایی دارد و ممکن است هر نوع اشتباهی باعث ضررهای مالی شدیدی شود.

اگر بخواهید شروع به ساخت ویلا کنید ابتدا باید یک زمین مناسب برای خود انتخاب کنید و این انتخاب زمین خیلی اهمیت بالایی دارد زیرا موقعیت ملک شما را ایجاد می کند؛ موقعیت زمین شما می تواند برای ساخت بسیار مفید باشد و برای خرید ملک باید وقت بیشتری قرار دهید.

برای انتخاب و خرید زمین در منطقه های مختلف شهرستان دماوند مثل جابان ، آبسرد ، گرمابسرد ، مغانک ، سربندان ، دماوند ، گیلاوند می توانید از وبسایت کارشناسان املاک دماوند تماس بگیرید و جلسات مشاوره ی رایگان ملکی را از ما دریافت کنید؛ در این جلسات ما ابتدا از شما نیازسنجی می کنیم و بعد از نیاز سنجی بودجه ی شما تعیین می شود و در مورد آن بحث می شود و موارد بهتر را برای بازدید اقدام کنیم.

در مرحله ی بازدید ملکی که قصد ساخت در آن را دارید شیب زمین و موقعیت شهری آن ها را بررسی کنید و بعد آن را خریداری کنید؛ نکات مهم تری که وجود دارد این است که باید ببینید دسترسی کامیون و خودروهای سنگین چگونه است که در مراحل ساخت مصالح ساختمانی برای شما پیاده کنید.

مصالح ساختمانی مورد نیاز شما برای مرحله ی ساخت باید در کنار پروژه پیاده شود و برای پروژه استفاده شود.

قبل از مرحله ی ساخت باید نقشه مورد نیاز ملک خود را به یک مهندس بدهید تا برای شما طراحی کند؛ طراحی نقشه باید توسط فردی که نظام مهندسی گرفته است انجام شده است.

حالا بعد از کشیدن نقشه باید آن را به شورای شهر یا شهرداری ببرید و مجوز های مربوط به ساخت را بگیرید و برای ملک خود بیمه بگیرید.

حالا مهندس ناظر شما برای پروژه بالا سر پروژه بماند و در مراحل مختلف آن را دنبال کند و این فرد باید در کنار بناها و کارگران بیاستد و تمامی مراحل را نظارت کند.

بعد از پایان پروژه مهندس ناظر باید به دنبال پایان کار برود و پروژه را تحویل شما بدهد و تمامی این مراحل را باید با مهندسین مجرب این حرفه پیش ببرید و بدون این مهندسین این کار امکان پذیر نمی باشد.

 

معماری چیست؟

سوالی ابتدایی و در عین حال چالش‌ بر انگیز که معمولا در یک برهه ای برای بیشتر افرادی که معمار هستند و علاقه‌ مند معماری هستند پیش می آید را در ادامه بخوانید.

این سوال مهم را می توان دارای ریشه های بسیار فلسفی دانست که نیاز به بررسی های عمیق و عمیق تری دارد. نگرش معمارها به موضوع معماری و پاسخ هایی که به این پرسش می دهند؛ نشان از نگرش افراد نسبت به رشته معماری داشته و نقش اساسی و اصلی در شکل‌ گیری طرح های آن ها ایفا می کند.

از طرف دیگر پاسخ به این سوال برای دانشجویانی که در جستجوی ابعاد مختلف رشته معماری برای رسیدن به مفهوم کلی آن هستند نیز بسیار پر اهمیت و با اهمیت است.

 

واژه شناسی معماری

کلمه ی معماری واژه‌ ای به زبان عربی است و از ریشه عمر به معنای عمران و آبادی و آبادانی می باشد.

کلمه ی معمار نیز به معنای بسیار آباد کننده است. در زبان شیرین فارسی مترادف های گوناگونی برای این واژه وجود دارند که از آن جمله می توان به والادگر، راز، رازیگر، زاویل، دزار، بانی کار و مهراز اشاره کرد.

کلمه ی مهراز، واژه ای است که از مه + راز تشکیل شده است. کلمه ی مه، یعنی بزرگ و کلمه ی راز یعنی سازنده و برابر مهتر و بزرگ بنایان می باشد. کلمه ی انگلیسی Architecture نیز ریشه در واژه ی یونانی Architektonike دارد که به معنی ساختن ویژه و هدایت شده می باشد.

 

معماری به عنوان یک حرفه

حرفه ی معماری حرفه‌ طراحی ساختمان ها و آپارتمان ها و خانه ها، فضا های باز، مراکز اجتماع ها و سایر محیط های مصنوعی با مد نظر قرار دادن تاثیرات زیبایی داشتن در روند طراحی می باشد و غالبا شامل طراحی یا انتخاب لوازم و تزیینات، بررسی و نظارت بر انجام فعالیت های ساختمانی و همچنین مرمت یا بازسازی بنا های موجود می شود.

حرفه ی معماری به عنوان یک اشتیاق بزرگ، حرفه ی بزرگ، فراخوان، تجارت، هنر اجتماعی و نیز دانشی هنری و ماهرانه توصیف شده است. به نقل از ویتروویوس (معمار معروف و مورخ اهل روم) معماری، استحکام و پایداری، محصولی درخور و سودمند و لذت و مسرت را فراهم می‌کند.

 

طراحی معماری

معماری همه جا وجود دارد. هر ساختمانی اعم از خانه، مدرسه، دفتر کار، بیمارستان، فروشگاه و …، برای هدفی خاص طراحی خواهد شد. این مسئله بسیار ضروری می باشد که این ساختمان ها و محیط هایی که ایجاد می کنند؛ در کنار محلات و شهرهایی که یک بخش از آن ها هستند؛ به گونه ای طراحی شوند که با توجه به بافت شهری و کاربری بناها، بتوانند بهترین شرایط ممکن را برای ساکنین و استفاده کنندگان فراهم آورند.

طراحی معماری در درجه ی اولیه؛ فضا، حجم، بافت، نور، سایه، مصالح، برنامه‌ها و عناصر واقع گرایانه مانند هزینه ها، روش های ساخت، فناوری ها و این طور موارد را به صورت کلی و خلاقانه ای دستکاری کرده و به این ترتیب از طراحی مهندسی متمایز می شود. در معماری هیچ رویکرد واحدی وجود ندارد و هر پروژه ی ساختمانی می بایست قابلیت جواب گویی به شرایط منحصر به فرد خود را داشته باشد.

 

شرایط تاثیرگذار بر طراحی معماری

سایت، آب و هوا، عملکرد و کاربری، شرایط اجتماعی، مسائل مالی و مواد و مصالح مورد استفاده از جمله این شرایط است که بسته به طرح می توانند بسیار متغیر باشند. ساختمان ها باید بتوانند در گذر زمان پایداریشان را حفظ کرده و با نیاز هایی که ممکن است در طول عمر مفید خود تغییر پیدا کند، سازگار شده و انعطاف پذیری لازم را برای استفاده های مختلف داشته باشند. به علاوه چه به هنگام طراحی و پیاده سازی باشد یا ساخت و بهره برداری، می بایست در خصوص مصالح مصرفی ساختمانی و منابع تامین انرژی؛ مسائل مربوط به محیط زیست نیز لحاظ شود.

 

معماری و ساختمان

حرفه ی معماری تنها در خود ساختمان خلاصه نمی شود و چیزی بیشتر از آن است. حرفه ی معماری یک مفهوم یا ایده ی ویژه تحقق یافته می باشد. این ایده به سادگی می تواند در مورد ساخت و ساز باشد یا نحوه ی استفاده مردم از یک بنا و ساختمان و یا حتی نحوه ی قرار گیری یک ساختمان و آپارتمان در یک منظره و چشم انداز‌.

بشر در طول تاریخ خود با استفاده از رسانه های مختلفی همچون زبان، هنر، دانش و معماری توانسته آثار و نشانه های جاودانه و پایداری از خود به یادگار قرار دهد. مفاهیم و ایده هایی که توسط معمار ها تدوین می شوند برای زندگی، تفکر و کار در شرایط معاصر بسیار پر اهمیت است.

در بهترین حالت حرفه ی معماری به جای اینکه صرفا زمینه ای برای تغییرات مهم زندگی ایجاد کند؛ در شکل گیری این تغییرات مشارکت می کند.

دستیابی به این مهم دشوار و غیر ممکن به نظر می رسد. چون بسیاری از افراد فقط ارزش مالی و بازاریابی معماری را درک خواهند کرد. نتیجه ی چنین تفکری که عمدتا از جانب شرکت های بزرگ و سیاست مدارها گسترش می یابد.

تنزل جایگاه حرفه ی معماری به صرف طراحی و اجرای ساختمان می باشد. آنچه باعث تقویت این نگرش نسبت به معماری می شود؛ همراهی معماران با این جریانات می باشد که ذهن و استعداد خود را برای ایده پردازی در جهت منافع اختصاص داده و شرایط دیگر را نادیده می گیرند.

شاید این دلیلیست که باعث می شود تا تصوری که اغلب مردم از حرفه ی معماری داشته باشند؛ صرفا طراحی ساختمانی به صورت تکی و گروهی و یا فضای بین ساختمان ها باشد.

اما دامنه ی حرفه ی معماری فراتر و بیشتر از این مسائل بوده و داشتن درک درستی از مفهوم معماری و دستیابی به جواب این سوال که خرفه ی معماری چیست؟ می‌تواند در حل بیشتر  این قبیل مسائل، ارزشمند تر باشد.

 

معماری و تاثیر گذاری بر روی رفتارها

حرفه ی معماری این قابلیت را دارد که بتواند بر روی ارتباطات بین فردها مختلف تاثیر گذار بوده، بهره وری شغل ها را افزایش و بیشتر کند، تکیه گاهی برای جامعه های محلی باشد، سلامت عمومی را بهبود بخشیده و جرم و جنایت را کاهش خواهد داد. به علاوه حرفه ی معماری می تواند الهام بخش بوده است و موجبات لذت مردم را فراهم خواهد آورد و تجربیات زندگی روزمره را نیز بهبود بخشیده و افزایش دهد.

آثار حرفه ی معماری می توانند با ما صحبت کنند برخی ساختمان ها، خیابان ها و حتی شهرها، حرج و مرج را فریاد خواهند زد و برخی دیگر با آرامش، وقار، سخاوت و آرامی با ما نجوا خواهند کرد. در این صورت به اعتقاد بسیاری از افراد، حرفه ی معماری می تواند تاثیر بسیار زیادی در خلق و خوی درونی انسان ها داشته باشد و بشر امروزی در برابر آثار حرفه ی معماری که عمومی ترین موضوعات محیط پیرامون آن ها هستند بسیار نفوذ پذیر می باشد.

حالت های روحی و حالت های درونی انسان همانطور که می توانند از شر اخلاقی آسیب ببیند در برابر حرفه ی معماری نا مناسب و نا درست نیز آسیب پذیر است. روحیه های انسانی می توانند به سادگی در میان تعداد زیادی از بنا ها و ساختمان ها و خیابان های شهری که به صورت نا مناسب و نا درست طراحی شده اند غوطه ور شوند. از این رو شناخت حرفه ی معماری نا مناسب و تاثیرات نامطلوبی از آن بر روی روحیه های آدم ها یک مقوله ای است که منتهی به وضع قوانینی برای بهبود وضعیت نابسامان شهرها خواهد شد. در مدینه ی فاضله، حرفه ی معماری به عنوان شاخه ی سلامت روان تفسیر شده است و نقش اساسی در رضایت عمومی جامعه را دارد.

 

نگرش هنری به حرفه ی معماری

همه با حرفه ی معماری تعامل دارند. نحوه ی شکل گیری ساختمان در یک بافت، طراحی فضای داخلی بناها و مثالهایی از این دست موجب تحت تاثیر قرار گرفتن مردم از نظر احساسی می شود.

نگرش هنری به حرفه ی معماری موجب شده است که زمینه ای برای بیان خلاقانه در اختیار داشت و این امکان را فراهم می آورند که مردم فضای زندگی خود را به نوعی متفاوت دیده و شکل دهند.

هنرمندان واقعیت ها را به آثار انتزاعی در فرمت های مختلف بدل می کنند. در حالی که کار معمار ها تبدیل ایده های انتزاعی را به واقعیت انجام می دهند. حرفه ی معماری تمام محدودیت های مهندسی، ایمنی، عملکردی، آب و هوایی و اقتصادی، موجب تحریک حواس انسان با طرح هایی می شود که در فضایی انتزاعی ایجاد گردیده اند.

 

نگرش علمی به حرفه ی معماری

روش های مختلف علمی نیز در سطح های متعددی برای تحقیق کردن و توسعه مفاهیم مختلف در زمینه ی حرفه ی معماری توسط معمارها به کار گرفته خواهد شد. این سطح ها می توانند شامل شناخت زمینه‌ از منظر ها و نگاه های مختلف زیست محیطی، نگاه تاریخی، نگاه سبک شناسی و … بوده و یا تعیین و تنظیم برنامه های مورد نیاز در خصوص فضا های داخلی، سازه، تاسیسات، سیستم های مختلف امنیتی و مثال های زیادی از این دست باشد. نگرش علمی به پدیده حرفه ی معماری باعث پوشش دادن نیاز های عملکردی شده و محیطی راحت تر را فراهم می کند.

 

هماهنگی بین دانش و هنر در حرفه ی معماری

در حالت ایده آل، وقتی معمارها در حال خلق آثار خود می باشند؛ باید بتوانند بین عملکرد و زیبایی شناسی تعادل برقرار کنند. به لطف فناوری های مدرن مرز های حرفه ی معماری مدام در حال گسترش می باشد و هر روز می توان شگفتی های جدیدی ایجاد کرد. هماهنگی بین هنر و دانش، مستلزم رسیدن به هماهنگی و نظم و انضباط در تفکر خطی و تفکر جانبی می باشد.

تفکرات جانبی از قیاس استفاده می کنند و اید های متفاوت و مختلف را در یک طیفی پیوند می دهد تا به دستاورد برسد؛ اما تفکر خطی یک تفکر گام به گام و قدم به قدم برای رسیدن به نتیجه می باشد.

 

اهمیت حرفه ی معماری در جامعه

حرفه ی معماری شکل دهنده ی محیط فیزیکی می باشد که بشر در آن زندگی می کند. به کمک حرفه ی معماری تمدن بشری در دوره های مختلف و خاص و در قالب بنا های تاریخی بیان گردیده است و زنده نگه داشته می شود تا نسل های بعدی بتوانند برای مطالعه و درک این تمدن ها تلاش کنند. حرفه ی معماری بیان گر نقاط قوت جوامع و پیشرفت تکنولوژیکی آن ها بوده و ارزش ها ، خواسته ها، طرز تفکر و ایدئولوژی آن ها و بسیاری موارد دیگری را در مورد جامعه و در طول یک دوره ی مشخص بیان می کند. به بیان ساده تر معماری مثل آینه ای است که واقعیت های جوامع را منعکس کرده و می تواند تاریخ، محیط، طبیعت و سرانجام جهان را در آن دید.

متاسفانه بسیاری از معمار ها از جنبه زیبایی شناسی کار خود غافل شده و فقط به عملکرد آن اکتفا می کنند. این امر موجب می شود مرز محسوس بین حرفه ی معماری و مهندسی از بین برود.

در هر صورت معمار ها یا با کار خود به خواسته های جامعه پاسخ می دهند و یا آن را شکل داده و دیکته می کنند. هر چند که پاسخ دادن به یک پدیده ی اجتماعی مطلوب تر از دیکته کردن موضوع مشخصی به جامعه می باشد.

 

سخن پایانی

حرفه ی معماری موضوعی نیست که بتوانید بصورت یک بعدی آن را بررسی و به سادگی تعریف کرد. برای رسیدن به پاسخی مناسب برای سوال معماری چیست؟ نیاز است که با جنبه های مختلف موضوع و نگرش های زیادی که نسبت به حرفه ی معماری وجود دارد آشنا شد.

حرفه ی معماری هم علت است و هم معلول؛ هم اثر می گذارد و هم تاثیر می پذیرد؛ هم یک حرفه می باشد و هم اشتیاقی بی پایان.

حرفه ی معماری هنر و دانش طراحی ساخت و یا بهتر بگوییم خلق فضا و مکان می باشد. حرفه ی معماری در رفتار و کردار جوامع انسانی تاثیر گذار بوده و بازتابی از فرهنگ، اندیشه و ارزش های جامعه در دوران های مختلف می باشد.

حرفه ی معماری در عین دارا بودن ظرفیت های هنری، کوله باری از دانش، تجربه و تکامل را در این بخش به همراه دارد. حرفه ی معماری ادغام حساسیت هنری و روش شناسی علمی در طراحی ساختمان ها و آپارتمان ها، محیط ها و قلمرو های عمومی و هر سیستم مشابه دیگری می باشد که بشر در دوره زمانی خاصی و برای هدف مشخصی بدان نیازمند است.

 

 

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را برای بهتر کردن خدمات سایت برای ما بنویسید تا در مقالات بعدی وبلاگ کارشناسان املاک دماوند آن ها را رعایت کنیم.

اگر اطلاعات بیشتری نیاز دارید با شماره ی ۰۹۱۲۱۷۶۰۵۵۴ در تماس باشید.

موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *